Miten selviytyä yrittäjänä taloudellisessa ja henkisessä kriisissä?
Tarinamaa on luovan kirjoittamisen ja toiminnan keskus sekä blogi. Sivustolla voi tapahtua mitä tahansa - vain mielikuvitus ja luovuus ovat rajana! Sivua ylläpitää huittislaisen Mielikuvitusmaa Oy:n yrittäjä sekä graafinen suunnittelija Marjut Peltola.
tarina, mielikuvitus, luovuus, kirjoittaminen, lapset, nuoret, lastentarvike, liike, Huittinen, lapsi, perheet, nuoret, luova, tekeminen, toiminta, valokuvaus, piirtäminen, ideointi, mielikuvitusmaa, tarinamaa
16587
post-template-default,single,single-post,postid-16587,single-format-standard,bridge-core-2.1,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-19.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Miten selviytyä yrittäjänä taloudellisessa ja henkisessä kriisissä?

Moni yksin- ja pienyrittäjä pohtii tällä hetkellä, miten koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä voi selviytyä: niin taloudellisesti kuin henkisesti. Itsekin olen yksinyrittäjänä näiden asioiden äärellä, kun työkalenteri on kovaa vauhtia keventynyt viikkojen edetessä, joten tunnen tuon tuskan.

Olen tosin itse jo useita kertoja aiemminkin joutunut harjoittelemaan erilaisia selviytymis- ja ongelmanratkaisutaitoja, joten kriisin keskellä eläminen on vähän liiankin tuttua minulle. Olen ollut yrittäjänä pian 7 vuotta ja oikeastaan mikään ei ole koskaan mennyt niin kuin olin suunnitellut. Vuosi 2018 oli raskaimpia aikoja elämässäni ja vuosi 2019 menikin kokonaan tuosta vuodesta toipuessa. Taustallani vaikuttaa siis edelleenkin totaalinen loppuunpalaminen, josta olen saanut itseni kaivettua joten kuten ylös. Nyt kun elämäni lopulta alkoi näyttämään valoisammalta, lennähti Kiinasta Eurooppaan ja Suomeen virus nimeltään COVID-19.

Itselläni onkin nyt juuri päällimmäisenä tunteena ääretön väsymys. En ole ihan varma, jaksanko enää taistella tuulimyllyjä vastaan. Mutta omasta väsymyksestäni huolimatta haluaisin jotenkin auttaa muita samassa tilanteessa olevia. En vain ole tarkkaan tiennyt, mitä voisin konkreettisesti tehdä – varsinkin, kun on pitänyt kannatella omaa itseäkin pystyssä. Mutta kirjoittaminen ainakin vielä onnistuu, joten aloitetaan siitä.

Toimi ja pidä huolta itsestäsi

Vaikka aiemmat ongelmatilanteeni eivät ole suoraan rinnastettavissa tähän viruspandemiaan, niiden tarjoamat opit auttavat jaksamaan paremmin raskaassa henkisessä tilanteessa. Alla olevassa kirjoituksessani käsittelen kyseisiä oppimiani taitoja henkisen jaksamisen osalta ja toivon, että edes osasta olisi myös muille apua tässä tilanteessa. Kaikkea tosin on mahdotonta sisällyttää yhteen artikkeliin, mutta ehkä avaan näitä asioita lisää myöhemmin.

Lisäksi annan vinkkejä, miten raha-asioita kannattaa hoitaa, kun taloudellinen kriisi iskee.

Tiedän, että alla olevan “ohjelistan” noudattaminen on käytännössä kaikkea muuta kuin helppoa ja noudattamisesta huolimattakin seinät saattavat kaatua välillä päälle – mutta älä anna näiden hetkien musertaa sinua. Pyri silti voimavarojesi mukaan toimimaan koko ajan jollain tavoin ja liikkumaan edes pienin askelin eteenpäin. Äärimmäisen tärkeää toiminnan ohella on, että pidät huolta myös omasta jaksamisestasi ja hyvinvoinnistasi. Vain siten kykenet säilyttämään oman toimintakykysi, jolla on ratkaiseva merkitys kaikkeen. Yrittäjän on pidettävä huolta velvoitteistaan, mutta myös itsestään. 

Ohje 1: Hoida raha-asioita ja velvoitteita aktiivisesti – älä lamaannu

Kriisitilanteessa helpoin ratkaisu olisi heittää hanskat naulaan, piilottaa pää pensaaseen ja antaa asioiden vain olla. Ja moni näin saattaa tehdäkin. Valitettavasti näin toimiessa tulee kaivaneeksi vain syvempää kuoppaa itselleen. Vanha sananlasku pitää paikkaansa: “minkä taakseen jättää, sen edestään löytää”. Talous- ja raha-asioissa tämä tarkoittaa myöhemmin moninkertaisia ongelmia, mikäli ne jätetään vain “olemaan”.

Yritä siis ottaa ja pitää härkää sarvista kiinni kaikin keinoin. Kun hoidat ja järjestelet aktiivisesti asioita, annat samalla itsestäsi rehellisen, luottamusta herättävän ja positiivisen kuvan.

Paitsi että aktiivisella otteella sinulla on parempi mahdollisuus selvitä tilanteesta, on se äärimmäisen tärkeää myös oman hyvinvointisi vuoksi. Kaikki asiat eivät ole omissa käsissäsi, mutta tee ne asiat, jotka voit. Ole itsellesi armollinen äläkä ruoski itseäsi asioista, joille et mitään mahda. Se, että olet tehnyt kaiken voitavasi, antaa sinulle mielenrauhaa.

Velkojan päätöksiin ja ratkaisuihin sinä et voi vaikuttaa muilla keinoin kuin rakentamalla luottamusta avoimuuden ja yhteydenpidon keinoin.

Konkreettisia vinkkejä tekemiseen:

  • Tee selkeä työlista itsellesi paperille asioista, jotka on pakko hoitaa ja järjestä nuo tehtävät tärkeysjärjestykseen. Karsi kaikki sellainen tekeminen, joka ei ole välttämätöntä. Paloittele tehtävälista pieniin eriin siten, että yhden päivän tai hetken tehtävälista ei ole liian pitkä. Tämä on tehokkain tapa saada asioita tehdyksi ja se myös kuormittaa sinua vähemmän
  • Ole heti kuin mahdollista yhteyksissä velkojaan: mieluiten jo ennen laskun eräpäivää tai joka tapauksessa mahdollisimman pian velan erääntymisestä
  • Sovi maksusuunnitelmasta ja pidä sovituista asioista kiinni. Jos kuitenkin näyttää siltä, että sovitussa suunnitelmassa pysyminen tuottaa vaikeuksia, ilmoita siitä velkojalle mahdollisimman pian. Ole siis rehellinen ja kerro suoraan, jos et pysty hoitamaan velkaasi. Se on aina paras keino ratkoa asioita ja antaa sinulle itsellesi mielenrauhaa
  • Näytä, että teet kaikkesi ratkoaksesi asioita: pidä yhteyttä velkojiin sekä vastaa viesteihin ja soittoihin, jos niitä tulee. Näin herätät luottamusta ja saat todennäköisemmin lisää aikaa hoitaa asioita kuntoon
  • Budjetoi ja suunnittele talouttasi esim. Excelissä tai vaikka ruutupaperille seuraaville päiville, viikoille ja kuukausille: mihin varasi riittävät? Mitä laskuja voit siirtää tai mille saat lisää maksuaikaa? Mikä velka pitää ensimmäisenä hoitaa pois vai onko mahdollista lyhentää useampaa velkaa pienissä erissä?
  • Pyri siihen, etteivät kaikki laskut kasautuisi myöhemmin samaan hetkeen eli yritä välttää maksupäivien siirtämistä eri laskuista samaan ajankohtaan
  • Yritä välttää lisävelkaantumista ja velan maksamista velalla kaikin keinoin. Jos kuitenkin joudut ottamaan lainaa, tutki ensimmäiseksi esim. oman pankkisi tarjoamat vaihtoehdot. Älä sorru ottamaan vakuudettomia, korkeakorkoisia luottoja tai pikavippejä. Myös luottokortissa kulut ovat korkeat, joten senkin käyttöä kannattaa tarkkaan. Tarkista aina rahoituksen ehdot, kulut ja korko huolella

 

Ohje 2: Pidä itsesi toimintakuntoisena ja huolehdi hyvinvoinnistasi

Jotta jaksat tehdä aktiivisesti töitä taloudellisesta kriisistä selviämiseen, on sinun ehdottomasti huolehdittava omasta hyvinvoinnistasi ja jaksamisestasi – keinolla millä hyvänsä.

Minulla suurimpia ongelmia on yleensä, että pohdin asioita aina (liiankin) pitkälle tulevaisuuteen. Asioita ja budjettia pitää suunnitella ja tavoitteita on hyvä olla, jotta kompassi pysyy suunnassaan, mutta älä suunnittele tai mieti liikaa tai liian pitkälle. Olen ollut itse varman päälle pelaaja ja jossain vaiheessa tajusin, ettei sellainen yksinkertaisesti ole mahdollista: aina tapahtuu asioita tai tulee muita muuttujia, jotka laittavat pakan sekaisin.

Lisäksi luen aivan liikaa uutisia ja seuraan aivan liikaa keskusteluja somessa. Olen huomannut, että nämä asiat kuormittavat ainakin minua aivan liikaa. Antaisinkin omien kokemusteni pohjalta ohjeeksi:

  • Älä roiku somen ja negatiivisten keskustelujen tai uutisten pauloissa liikaa, vaan sulje puhelin ja kaikki muutkin älylaitteet. Sovi itsesi kanssa vaikkapa tietty hetki päivästä (ei illalla ennen nukkumaanmenoa!), jolloin käyt katsomassa uusimmat viestit, keskustelut ja uutiset. Jossain määrin on hyvä tietää, missä mennään, mutta liiallinen tietotulva kerralla (varsinkin negatiivinen) ei edistä omaa hyvinvointiasi millään tavalla
  • Lähde ulos liikkumaan, mieluiten luontoon: kevät on täällä ja kesä on tulossa kaikesta huolimatta. Nauti luonnon hiljaisuudesta, valosta ja linnun laulusta. Metsällä ja luonnolla on todetusti rauhoittava ja terapeuttinen vaikutus
  • Pysäytä pään sisällä pyörivä oravanpyörä hetkeksi ja tee itsellesi mieluisia asioita – rentoudu ja nauti joutilaisuudesta: lue kirjaa, katso lempielokuvasi, kuuntele musiikkia, kudo, tee pihatöitä tai mistä ikinä nautitkaan (tämän hetkiset liikkumis- ja muut rajoitukset huomioiden) – elä siis hetkessä itsellesi mieluisan toiminnan parissa. Tee tämä varsinkin silloin, jos edellä mainitsemani seinät alkavat kaatumaan tosissaan päälle.
  • Jätä kaikki aktiivinen tekeminen juuri ennen nukkumaanmenoa – varsinkin media ja puhelin on syytä jättää pois iltaohjelmasta, jotta et vaikeuta nukahtamista, jota stressi jo valmiiksi vaikeuttaa. Älä myöskään aloita aamuasi avaamalla ensimmäisenä puhelintasi, vaan anna itsellesi aikaa herätä rauhassa ilman tietotulvaa
  • Nuku ja lepää riittävästi! Stressaantuneena tämä on helpommin sanottu kuin tehty (olen itse uniongelmainen), mutta riittävä unen määrä on erittäin tärkeää jaksamisen kannalta normaalissakin elämäntilanteessa. Jos nukahtaminen on vaikeaa, kokeile avuksi sähkövalojen sammuttamista (koskee kaikkea valaistusta sekä televisiota ja puhelinta) vähintään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa – keinovalo vähentää luonnollisen “unihormonin” melatoniinin tuotantoa. Voit kokeilla myös esim. reseptivapaata melatoniinia. Mitä väsyneempi on mieli, sitä raskaammaksi kaikki näy ja valo tunnelin päässä tuntuu häviävän silloin kokonaan. Riittävästi levänneenä aivosi toimivat paremmin ja jaksat ratkoa asioita ihan uudella tavalla
  • Jätä turha murehtiminen. Murhetta ei kannata kantaa enää muun lisäksi sellaisista asioista, joihin et voi itse vaikuttaa. Eli kysy itseltäsi aina jotakin stressaavaa asiaa pohtiessasi: voinko vaikuttaa tähän jollain tavalla? Jos voit, tee tuo asia (laita työlistalle). Jos et, älä mieti sitä asiaa ainakaan ensimmäisenä, koska siitä ei ole hyötyä
  • Opettele ajattelemaan ja puhumaan itsellesi oikein. Kuuntele tapaasi ja asennettasi, jolla puhut itsellesi: onko se latistava, vähättelevä, syyllistävä, epätoivoinen vai kannustava, rohkaiseva, luottava ja vahva? Sinä itse voit vaikuttaa siihen, millä äänensävyllä puhut itsellesi ja millä tavalla asennoidut vaikeuksiin: ajatteletko ”ei tästä mitään kuitenkaan tule” vai ”teen parhaani ja tästä kyllä selvitään!”? Mitä enemmän puhut itsellesi negatiiviseen sävyyn, sitä enemmän alat omiin juttuihisi uskomaan, vaikkei niillä olisi mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Pohdi, mitä tapahtuu, jos vaihdat äänensävyä ja miten jonkin asian toisto vaikuttaa ihmisen uskomuksiin ja näkemykseen. En tarkoita tällä sitä, että positiivinen ajattelu tai optimistinen asenne ratkaisisivat ongelmasi, mutta ne vaikuttavat sinun toimintakykyysi ja tekemiseesi ja sitä kautta myös ratkaisujen avaimiin

 

Ohje 3: Puhu, perkele!

Olen aina ihmetellyt, että miksi ongelmistaan kertominen on suomalaisille niin vaikeaa? Silti juuri puhuminen on tärkeimpiä asioita selviytymisen kannalta. Niele häpeän ja ylpeyden tunteet ja uskalla puhua ongelmistasi muille. Ja uskalla myös pyytää apua, jos sitä tarvitset. Puhu siis, perkele! Muista, että myös kaikilla muilla on ongelmia, vaikka eivät niistä ääneen kertoisikaan – kenenkään elämä ei ole loputonta ruusuilla tanssimista.

Minä selviydyin vuodesta 2018 ja siitä seuranneesta pahasta loppuunpalamisesta vain ja ainoastaan, koska kerroin asioista avoimesti yrittäjä- ja muille ystävilleni kerta toisensa jälkeen (iso kiitos heille, että ovat jaksaneet minua kuunnella). En siis voi mitenkään ylikorostaa tämän kohdan tärkeyttä.

Vaihda ajatuksia ystäviesi sekä muiden yrittäjien kanssa esim. soittamalla tai videopuhelun kautta, jos ja kun et voi heitä nyt tavata. Jos sinulla ei ole sopivia ihmisiä ympärillä, etsi heitä. Verkostoja ja tukea löytyy varmasti, kunhan jaksat ja uskallat etsiä. Minuakin saa nykäistä virtuaalisesti hihasta vaikkapa viestin merkeissä.

Jos et kuitenkaan koe löytäväsi ketään, jolle haluat puhua, voit ottaa yhteyttä esimerkiksi Suomen Mielenterveysyhdistys MIELEN palveluihin: https://mieli.fi/fi/verkossa. Tärkeintä on, että puhut – suullisesti tai kirjallisesti. Eli voit kirjoittaa myös vaikka päiväkirjaa – sekin auttaa jäsentelemään ja käsittelemään pään sisäisiä asioita.

Mitä jos yritys ei selviydykään?

Yllä kirjoitin selviytymiskeinoja kriisitilanteessa. Mutta mitä jos tuntuukin siltä, että yritys ei selviydykään? Kokemuksella kuitenkin sanon, että siitäkin selviytyy kyllä. Kipeää tekee takuulla, mutta aika parantaa haavat. Olen itse jo pitkän tovin kamppaillut näiden asioiden kanssa, kun olen pohtinut, jatkanko nykyistä yritystoimintaani. Lisäksi olen yhden yhtiön jo joutunut ajamaan alas konkurssin kautta – ja samalla niitä suurimpia unelmiani.

Jossain vaiheessa meille kaikille tulee elämässä eteen hetki, jolloin olemme vaikeiden valintojen edessä: kannattaako jatkaa samaa polkua eteenpäin vai vaihtaa suuntaa. Mikä tämä hetki kenellekin on, on monitahoisempi kysymys. Taloudelliset mittarit ovat ne, joilla tuo hetki on helpoimmin määritettävissä. Tunnepuolella tilannetta on vaikeampi hahmottaa ja se riippuu siitä, milloin on itse valmis päästämään yrityksestään irti. Tähän ei siis sinällään voi antaa yksiselitteistä neuvoa, mutta muutamaa asiaa kannattaa pohtia.

Yrittäjyys on tietyllä tavalla myös elämäntapa, mutta yritys itsessään on lopulta “vain” työtä ja työväline, kun asiaa tarkastelee syvemmältä. Omia unelmiaan voi toteuttaa myös muilla tavoin kuin miten niitä nyt toteuttaa. Joten vaikka yrityksesi tarina päättyisi, ei se välttämättä tarkoita sinun unelmiesi loppua. On vain löydettävä uudet keinot toteuttaa niitä. Ja myös yritystoiminnan voi aloittaa myöhemmin uudelleen.

Minun neuvoni on, että älä rakastu yritykseesi. Rakkaus on hyvä ja positiivinen tunne, mutta sen ongelmana on, että se myös saattaa sokaista tekemästä kipeitäkin ratkaisuja. Kaikkiin tekemiimme päätöksiin liittyy aina myös tunteita, mutta tärkeimpiä päätöksiä on tarkasteltava myös järkiperäisesti. Omia valintojaan on hyvä välillä kyseenalaistaa ja miettiä, miksi tekee juuri sitä, mitä tekee.

Kysy siis itseltäsi:

  • Onko toimintani taloudellisesti kannattavaa? Saanko riittävästi tuloa yrityksestäni riskiin nähden? Tarkastele tätä lukujen kautta – ne kertovat lopulta totuuden
  • Onko minulla riittävästi vapaa-aikaa vai meneekö kaikki aikani töissä?
  • Miten minä itse voin – olenko aidosti onnellinen ja hyvinvoiva? Mikä minut tekee onnelliseksi? Onko minulla riittävästi aikaa perheelleni tai esim. parisuhteelle?
  • Kuvittele, millaista elämäsi olisi ilman yritystoimintaasi – mitä silloin tekisit? Mitä muita unelmia tai toiveita sinulla elämäsi suhteen on?

 

Olen itse aikoinaan tehnyt todella kauan aivan liian pitkiä työpäiviä saamatta silti kunnollista elantoa tekemästäni työstä ja menettämällä paljon muita tärkeitä asioita, koska aikani ei riittänyt niille.

Joskus vanhan loppu voi myös olla uuden paremman alku. Muutosta pidetään usein pahana asiana, mutta se antaa myös mahdollisuuksia. Mieti, mitä mahdollisuuksia voisi tulla tilalle, jos et tekisi nykyistä työtäsi.

Edes konkurssiin ei kuole

Vuonna 2018 koin itse pahimman kriisin, mitä kuvitella voin: oli pakko viedä silloinen kivijalka- ja verkkokauppayhtiö konkurssiin. Minunhan ei konkurssia pitänyt koskaan tarkkana ja huolellisena ihmisenä kokea. Niin kuitenkin kävi ja jouduin katsomaan silmästä silmään pahinta painajaistani.

Veimme yhdessä muiden osakkaiden kanssa ja kokeneen juristin avustuksella yrityksemme itse konkurssiin, koska se oli ainoa järkevä vaihtoehto siinä tilanteessa. Loppuunmyynneistä saimme sen verran rahaa, että suurin osa veloista saatiin maksettua pois. Nyt kuitenkin edelleen maksan vielä vuosia omaa osuuttani takausvastuista, mutta onneksi se on “vain” rahaa.

Rahan menetys ei ollut se pahin asia koko prosessissa eikä edes se, että joutuu käyttämään itsestään sanoja ”konkurssin tehnyt yrittäjä”. Konkurssiprosessin aikana pahinta olivat yhtiön sisällä tapahtuneet asiat ja ihmisten väliset suhteet, mutta en minä kuollut edes näihin asioihin, vaikka henkinen rasitus oli musertava. Loppujen lopuksi konkurssi olikin itselleni suuri helpotus: ei tarvinnut enää henkisesti eikä taloudellisesti roikkua löysässä hirressä.

Konkurssi voi joskus siis olla myös hyvä ratkaisu – eikä siihen kuole. Rahaa siinä prosessissa valitettavasti menee, mutta siitäkin kyllä selviää, kun vain tarttuu asioihin rohkeasti ja uskaltaa kohdata pahimmatkin pelkonsa.

No Comments

Post A Comment